UPSC GS (Pre & Mains) Telegram Channel Join Now
UPSC History Optional Telegram Channel Join Now
5/5 - (3 votes)

आधुनिक भारत (इतिहास वैकल्पिक विषय) – दैनिक उत्तर लेखन प्रश्न

प्रश्न 1. प्लासी के युद्ध के बाद भाड़े के सैनिक राजा निर्माता बन गए। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

After the battle of Plassey, the mercenary became the Kingmaker. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 2. उपयोगितावाद के मूल्यों ने कम्पनी प्रशासन को भारतीय समाज में सुधार के प्रयास के लिए प्रेरित किया। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

The values of utilitarianism prompted the Company administration to attempt reform of Indian society. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 3. 19वीं सदी के दौरान, सामाजिक सुधार की कार्यसूची (एजेंडे) को धीरे-धीरे पुनरुत्थानवाद द्वारा प्रतिस्थापित किया गया। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

In course of the 19th century, the agenda of social reform was gradually replaced by revivalism. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 4. भारत सरकार अधिनियम 1935 के संघीय प्रावधान राजाओं के कठोर रूख से असफल हो गए। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

The federal provisions of the Government of India Act of 1935 foundered on the rock of princely intransigence. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 5. पाकिस्तान योजना की ताकत उसका अस्पष्ट होना था। यह सब लोगों के लिए सब कुछ था। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

The strength of the Pakistan programme was its vagueness. It meant everything to everyone. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]   

प्रश्न 6. भारत में ब्रिटिश राजस्व नीतियों के फलस्वरूप कृषि वाणिज्यीकरण की गति में वृद्धि हुई। आलोचनात्मक विश्लेषण कीजिए।

The pace of commercialisation of agriculture increased as a result of British revenue policies in India. Critically examine. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 7. 1857 का महान् विद्रोह क्यों उत्तर भारत में ही सीमित रहा? उपमहाद्वीप में ब्रिटिश शासन की प्रकृति में यह कैसे परिवर्तन लाया? व्याख्या कीजिए।

Why was the Great Revolt of 1857 confined only to North India? How did it change the character of British rule in the subcontinent? Explain. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 8. 1947 के बाद भूमि सुधार की माँग राष्ट्रीय राजनीति में कभी एजेंडा क्यों नहीं बनी? स्पष्ट कीजिए।

Why did the demand for land reform never become an agenda in national politics after 1947? Elucidate. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 9. औपनिवेशिक भारत में राजनीतिक उग्रवाद अक्सर सांस्कृतिक राष्ट्रवाद में अभिमुख हो जाते थे, परन्तु हमेशा नहीं। टिप्पणी कीजिए।

Political extremism in colonial India often converged with cultural nationalism, but not always. Comment. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 10. 1947 के बाद भारत में क्षेत्रवाद जितना ही विकासात्मक अनिवार्यताओं से प्रेरित था उतना ही भाषाई विशिष्टतावाद से भी। स्पष्ट कीजिए।

Regionalism in India after 1947 was occasioned by developmental imperatives as much as linguistic particularism. Elucidate. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 11. सलबाई की सन्धि के फलस्वरूप बीस वर्षों की शान्ति मराठाओं के लिए रणनीति के परिप्रेक्ष्य से बहुत महँगी साबित हुई। स्पष्ट कीजिए।

Twenty years of peace secured by the treaty of Salbai proved very costly to the Marathas in strategic terms. Elucidate. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 12. 1905 के स्वदेशी आन्दोलन ने कई कार्यनीतियों का पूर्वानुमान कर लिया था जिन्हें बाद में गाँधीवादी जन आन्दोलन के दौरान विकसित किया गया। आलोचनात्मक विश्लेषण कीजिए।

The Swadeshi movement of 1905 anticipated many of the tactics that were later developed during the Gandhian mass movement. Critically examine. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 13. औपनिवेशिक शासन के विरुद्ध अपने संघर्ष में एक दूसरे को मजबूत करने के लिये, ट्रेड यूनियन आंदोलन राष्ट्रवादी राजनीति की मुख्यधारा से जुड़ गया था। टिप्पणी कीजिए।

The trade union movement joined forces with the mainstream of nationalist politics to strengthen each other in their struggle against colonial rule. Comment. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 14. स्वतंत्रता के बाद भारत की विकासात्मक रणनीति आर्थिक अनिवार्यता से प्रभावित थी, न कि वैचारिक विचार से। टिप्पणी कीजिए।

India’s developmental strategy after independence was influenced by economic imperatives, not ideological considerations. Comment. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 15. “उपनिवेशवाद का व्यापारीकरण पर अपना ही एक विकृत तर्क था, क्योंकि विश्लेषण करने पर यह ज्ञात होता है कि व्यापारीकरण प्रायः एक कृत्रिम और जबरन प्रक्रिया रही है।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Colonialism had a twisted logic of its own for commercialization. It emerges on analysis to have been often an artificial and forced process.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 16. 1857 के उपरांत, “कृषक आंदोलनों में किसान एक प्रमुख शक्ति के रूप में उभरते हैं।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

After 1857, “the peasants emerged as the main force in agrarian movements.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 17. “भारतीय जनमानस की जागृत राजनीतिक चेतना तथा अंग्रेज़ों के असम्मानजनक और कायरतापूर्ण अपमान ने असहयोग आंदोलन को जन्म दिया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

“Awakened political consciousness of Indian masses, bound with dishonourable and cowardly insults of the British led to the movement of Non-Cooperation.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 18. जब गाँधीजी ने सविनय अवज्ञा आंदोलन की शुरुआत की तब उन्हें “बेसब्री से एक प्रभावी सूत्र की तलाश थी।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

When Gandhiji launched the Civil Disobedience Movement he was “desperately in search of an effective formula.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 19. “सत्ता हस्तांतरण के समय अंग्रेज़ों द्वारा अपनी ज़िम्मेदारी का त्याग करना यदि संवेदनहीन था, तो जिस गति से उसे सम्पादित किया गया उससे वह और भी बुरा बन गया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“If abdication of British responsibility at the time of transfer of power was callous, the speed with which it was done made it worse.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 20. कर्नाटक युद्धों, आंग्ल-मैसूर युद्धों और आंग्ल-मराठा युद्धों ने फ्रांस को दक्षिण भारत में वर्चस्व की प्रतिद्वंद्विता से वस्तुतः बाहर कर दिया। चर्चा कीजिए।

The Carnatic Wars, the Anglo-Mysore Wars and the Anglo-Maratha Wars had virtually eliminated the French from the contest of supremacy in South India. Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 21. “भारतीय परिषद विधेयक, 1861 को प्रस्तुत करते हुए अंग्रेज़ों का मत था कि भारत के लिए एकमात्र उपयुक्त सरकार ‘घर से नियंत्रित तानाशाही थी।” टिप्पणी कीजिए।

“While introducing the Indian Councils Bill of 1861, the British thought that the only Government suitable for India ‘is a despotism controlled from home.” Comment. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 22. नील विद्रोह के पीछे मूल प्रश्न ‘वह संघर्ष है जिसमें रैयतों को कीमत प्रदान किए बिना नील के पौधों को उगाने के लिए विवश करना’ था। विश्लेषण कीजिए।

The root of the whole question behind the Indigo Revolt ‘is the struggle to make the raiyats grow indigo plants without paying them the price of it’. Analyse.

प्रश्न 23. क्या आप सहमत हैं कि ‘परम्परागत भारतीय कारीगरों के उत्पादन में गिरावट एक दुखद, परन्तु अवश्यंभावी तथ्य था’? विवेचना कीजिए।

Do you agree that the decline of traditional Indian artisan production was a fact, sad but inevitable’? Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 24. भारत में आदिवासी और कृषक विद्रोहों का ऐतिहासिक महत्त्व ‘इस तथ्य में निहित है कि इन्होंने ब्रिटिश शासन का विरोध करने की एक सशक्त और महत्त्वपूर्ण परम्परा स्थापित की’। विवेचना कीजिए।

The historical significance of tribal and peasant uprisings in India lies in that they established strong and valuable traditions of resistance to British rule’. Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 25. ‘राजनीतिक प्रचार तथा राष्ट्रवादी विचारधारा के निर्माण और प्रसार’ शिक्षा के उद्देश्यों को प्राप्त करने हेतु प्रेस एक प्रमुख माध्यम बना। टिप्पणी कीजिए।

To accomplish the aims of education, ‘political propaganda and formation as well as propagation of nationalist ideology’, the press became the chief instrument. Comment. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 26. सामाजिक-धार्मिक सुधार आंदोलनों का सर्वस्वीकृत दृष्टिकोण केवल एक ‘शुद्ध दार्शनिक चिंतन नहीं था; इसने तत्कालीन राजनीतिक और सामाजिक नज़रिए को अत्यधिक प्रभावित किया’। परीक्षण कीजिए।

The universalist perspective of socio-religious reform movements was not a ‘purely philosophic concern; it strongly influenced the political and social outlook of the time’. Examine. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 27. कांग्रेस सोशलिस्ट पार्टी का मन्तव्य कांग्रेस से अलग होना नहीं था, अपितु ‘इसका उद्देश्य कांग्रेस और राष्ट्रीय आंदोलन को समाजवादी दिशा प्रदान करना था’। विश्लेषण कीजिए।

The Congress Socialist Party agenda was not to cut off from the Congress, but ‘intended to give the Congress and the national movement a socialist direction’. Analyse. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 28. गुटों में विभक्त हैदराबाद का दलित नेतृत्व किस प्रकार 1948 से 1953 के मध्य गहन पुनर्गठन के दौर से गुज़रा?

How did the factionalised Dalit leadership in Hyderabad undergo a period of intense re-organization between 1948 and 1953? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 29. “प्लासी की लडाई (1757) एक झड़प थी जबकि बक्सर की लड़ाई (1764) एक असली युद्ध था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“The Battle of Plassey (1757) was a skirmish while the Battle of Buxar (1764) was a real war.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words] 

प्रश्न 30. “अमृतसर की सन्धि (1809) अपने तात्कालिक तथा संभावित प्रभावों के कारण महत्त्वपूर्ण थी।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“The Treaty of Amritsar (1809) was significant for its immediate as well as potential effects.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 31. “अकाल केवल अनाज की कमी ही नहीं बल्कि औपनिवेशिक आर्थिक नीतियों के प्रत्यक्ष परिणाम थे।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Famines were not just because of foodgrain scarcity, but were a direct result of colonial economic policies.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 32. “बाहरी तत्त्वों की घुसपैठ जिन्हें संथाल दिकू कहते थे ने संथालों के ज्ञात संसार को पूरी तरह बर्बाद कर दिया तथा उन्हें अपना खोया क्षेत्र प्राप्त करने के लिये कार्यवाही करने पर मजबूर कर दिया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Penetration of outsiders – called dikus by the Santhals completely destroyed their familiar world, and forced them into action to take possession of their lost territory.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 33. “सीमित दायरे के अन्दर भारतीय वैज्ञानिकों ने, औपनिवेशिक भारत में मूल वैज्ञानिक अनुसंधान जारी रखा।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Within a limited scope the Indian Scientists could pursue original scientific research in colonial India.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 34. व्याख्या कीजिए कि किस प्रकार स्थायी बंदोवस्त ने बगांल में एक संपत्ति नियम प्रारंभ किया तथा इसके क्या परिणाम थे?

Explain how the Permanent Settlement initiated a rule of property in Bengal and what were its consequences? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 35. क्या पश्चिमी शिक्षा सांस्कृतिक जागृति की अग्रदूत थी या औपनिवेशिक प्रभुत्व का एक उपकरण था? व्याख्या कीजिए।

Was the Western education a harbinger of cultural awakening or an instrument of colonial hegemony? Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 36. क्या आप स्पष्ट कर सकते हैं कि कैसे, दीवानी प्राप्त करने के बाद, ईस्ट इंडिया कंपनी की सरकार ‘एक भारतीय शासक’ की तरह कार्य करती रही?

Can you explain how, after acquiring Diwani, the government of the East India Company functioned like ‘an Indian ruler’? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 37. क्या आप समझते हैं कि भारतीय राष्ट्रीय आन्दोलन एक ‘बहुवर्गीय आन्दोलन’ था जिसमें सभी वर्गों तथा स्तरों के साम्राज्यवाद विरोधी हितों का प्रतिनिधित्व था? अपने उत्तर के समर्थन में कारण दीजिए।

Do you think that the Indian National Movement was a ‘multi class movement’ which represented the anti-imperialist interests of all classes and strata? Give reasons in support of your answer. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 38. भारतीय समाज पर अंग्रेजी शासन का विभेदीय प्रभाव पड़ा। वर्णन कीजिए कि सन 1857 के विद्रोह का भारतीयों ने किन तरीकों से जवाब दिया?

The British rule had differential impact on the Indian Society. Describe in what ways, the Indians responded to the Revolt of 1857? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 39. विश्लेषण कीजिए कि क्रान्तिकारियों ने लोगों को किस प्रकार आत्म-विश्वास सिखाया तथा भारतीय स्वतन्त्रता संग्राम के सामाजिक आधार को व्यापक किया।

Analyse how the revolutionaries taught people self-confidence and widened the social base of the freedom movement. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 40. आरम्भिक राष्ट्रवादियों (नरमपंथियों) की नीतियों तथा कार्यक्रमों की व्याख्या कीजिए। वे किस सीमा तक लोगों की आकांक्षाओं की पूर्ति करने में सक्षम थे?

Discuss the policies and programmes of the early nationalists (moderates). To what extent they were able to fulfil the aspirations of the people? [20 Marks, 300 Words] 

प्रश्न 41. मैकमोहन लाइन पर विवाद के प्रकाश में, 1950 तथा 1960 के दशक में भारत-चीन सम्बन्धों का विश्लेषण कीजिए।

In the light of contentions over the McMahon Line, analyse the India-China relations in the 1950s and 1960s. [20 Marks, 300 Words] 

प्रश्न 42. उत्तर औपनिवेशिक भारत में लोकप्रिय आन्दोलनों ने पर्यावरणीय संकट की प्रकृति को समझने में किस प्रकार हमारी सहायता की है?

How did the popular movements help us to understand the nature of the environmental crisis in post-colonial India? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 43. पाश्चात्य शिक्षा के लागू होने से भारत में अनपेक्षित परिवर्तन हुए। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

The introduction of Western education transformed India in unforeseen ways. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 44. 18वीं सदी की भारतीय राजनीति तथा समाज के संकट के सामान्य अनुभव, जहाँ जन-जीवन बारंबार लूटपाट की व्यवस्था का शिकार होता था, से अलग बदलाव की व्यवस्था को स्थापित करने में टीपू सुल्तान को बहुत कम सफलता मिली। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

Tipu Sultan had little success in setting forth a course of change significantly different from the general experience of the 18th century crisis of Indian politics and society where public life tended over and over to become a system of plundering. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 45. देशी प्रेस अधिनियम (वर्नाक्यूलर प्रेस ऐक्ट), 1878 को देशी प्रेस पर बेहतर नियंत्रण के लिए बनाया गया था जिससे सरकार और अधिक प्रभावी तरीकों से राजद्रोही लेखन को दंडित एवं दमित करने में सशक्त बन सके। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

The Vernacular Press Act of 1878 was designed for better control of the vernacular press and to empower the government with more effective means of punishing and repressing seditious writings. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 46. 1920 के दशक में भारत में कम्युनिस्ट आंदोलन के उदय ने ट्रेड यूनियन आंदोलन को एक उग्रवादी तथा क्रांतिकारी सामग्री प्रदान की। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

The rise of the Communist Movement in India in the 1920s lent a militant and revolutionary content to the Trade Union Movement. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 47. 20वीं सदी के प्रथम दशक में, देश के राजनीतिक फलक की खाली जगह को भरने हेतु क्रांतिकारी समूहों के उदय के लिए उपयुक्त वातावरण था। समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

In the first decade of the 20th century, the atmosphere was ripe for the emergence of revolutionary groups to fill up the vacant space in the political map of the country. Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 48. अनेक शताब्दियों से हाथ से कते एवं हाथ से बुने हुए सूत तथा कपड़े के क्षेत्र में भारत विश्व में अग्रणी था। अनेक राष्ट्रवादी तथा मार्क्सवादी आलोचकों का मानना है कि अंग्रेज़ी आधिपत्य ने जानबूझ कर भारत के पारंपरिक तथा विश्व-प्रसिद्ध हस्तशिल्प को बर्बाद किया। टिप्पणी कीजिए।

India had been the world leader in the field of hand spun and hand woven yarn and cloth for many centuries. Many nationalist and Marxist critiques considered that the British dominion deliberately shattered the traditional and world famous handicrafts of India. Comment. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 49. औपनिवेशिक शासन के दौरान भारत में राष्ट्रवाद ने किन विभिन्न तरीकों से अपने आप को प्रकट किया?

What were the various ways in which nationalism manifested itself in India during colonial rule? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 50. ईस्ट इंडिया कंपनी का मानना था कि मीर कासिम के रूप में उन्हें एक आदर्श कठपुतली मिल गई है। हालाँकि मीर कासिम कंपनी की अपेक्षाओं पर खरा नहीं उतरा। समालोचनात्मक विवेचना कीजिए।

The East India Company had thought that they had found an ideal puppet in Mir Kasim. Mir Kasim, however, belied the expectation of the company. Examine critically. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 51. ब्रिटिश काल में अंग्रेज़ों की उपयोगितावादी सोच ने भारत को किस प्रकार प्रभावित किया? 

How did English utilitarian thinking impact India in the British era? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 52. जिन गाँधीजी ने चौरी-चौरा में हिंसा के मुद्दे पर असहयोग आंदोलन वापस ले लिया था, उन्हीं ने भारत छोड़ो आंदोलन के दौरान लोगों द्वारा की गई हिंसा की भर्त्सना करने से इंकार कर दिया था। क्या आपको लगता है कि गाँधीजी अहिंसा के प्रभावशाली होने के विश्वास को खो रहे थे तथा इसके पथ से अलग होने की सोच रहे थे? विशद व्याख्या कीजिए।

The same Gandhiji who withdrew the Non-Cooperation Movement on the issue of violence at Chauri-Chaura, refused to condemn people’s violence during the Quit India Movement. Do you think that he was losing his faith in the efficacy of non-violence and was willing to deviate from this path? Elucidate. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 53. हालाँकि मराठे व्यक्तिगत रूप से चतुर एवं बहादुर थे, पर उनमें राष्ट्रीय स्वतंत्रता के लिए आवश्यक सामुदायिक भावना की कमी थी। तर्कों सहित विवेचना कीजिए। 

While individually the Marathas were clever and brave, they lacked the corporate spirit so essential for national independence. Discuss with reasons. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 54. भारत में 1858 के बाद हुए प्रमुख संवैधानिक सुधारों तथा समाज एवं राजनीति पर उनके प्रभाव की विवेचना कीजिए।

Discuss the major constitutional developments in India after 1858 and their impact on society and polity. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 55. बीसवीं सदी के भारत में दलित दावेदारी (Assertion) की बदलती हुई प्रकृति की चर्चा कीजिए।

Discuss the changing nature of Dalit assertion in India in the twentieth century. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 56. विभाजन के पश्चात् देशी रियासतों को किस प्रकार भारतीय संघ में शामिल किया गया था? इसमें सरदार पटेल ने क्या भूमिका निभाई?

How were the Princely States integrated in the Indian Union after the partition? What role did Sardar Patel play in it? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 57. “महाराजा रणजीत सिंह की मृत्यु सन् 1839 में हुई थी। उनकी मृत्यु पूरे पंजाब के लिए अराजकता के विस्फोट का संकेत था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Maharaja Ranjit Singh died in 1839. His death was the signal for an outburst of anarchy all over the Punjab.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 58. “अपने प्रारम्भिक चरणों में जब भारतीय राष्ट्रवाद अपरिपक्व था तथा अभी-अभी अंकुरित मात्र ही था, इसने अपनी अभिव्यक्ति अनेकों उदार धार्मिक सुधार आन्दोलनों से प्राप्त की।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“In the initial stages, when Indian nationalism was immature, just sprouting, it found expression in many liberal religious-reform movements.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 59. “20वीं शताब्दी के प्रारम्भ में अनेकों स्त्री संगठन अस्तित्व में आए जिन्होंने जन क्षेत्र में बहुत सक्रियता से कार्य किया तथा अपना ध्यान अधिक प्रत्यक्षता से स्त्रियों के राजनीतिक तथा कानूनी अधिकारों पर केन्द्रित किया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“In the early twentieth century, there came into existence a number of women’s organisations, which operated more actively in the public arena and focused more directly on women’s political and legal rights.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 60. “भारत में ट्रेड यूनियन आन्दोलन ने महत्त्वपूर्ण पड़ावों पर न केवल राष्ट्रीय संघर्ष के आह्वान का समर्थन किया वरन् अनेक मार्गों से इसके विषय तथा स्वरूप को भी प्रभावित किया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“The Trade Union Movement in India not only supported the call for national struggle at critical junctures, but also impacted its course and character in several ways.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words] 

प्रश्न 61. “भारतीय नेताओं से अपने वार्तालाप तथा अपने मत के आधार पर लॉर्ड माउण्टबैटन शीघ्र इस निष्कर्ष पर पहुँचे कि विभाजन ही एकमात्र व्यावहारिक तथा यथोचित समाधान था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

“Based on his discussion with Indian leaders, as well as his own perception, Lord Mountbatten soon came to the conclusion that partition was the only practicable and feasible solution.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 62. “डूप्ले ने पहली बार भारतीय राजाओं के आपसी विवादों में हस्तक्षेप का मार्ग प्रशस्त करके विस्तृत राज्य क्षेत्रों पर राजनीतिक नियन्त्रण प्राप्त किया इस तकनीक को बाद में अंग्रेज़ी ईस्ट इण्डिया कम्पनी ने निपुणता के साथ उपयोग किया।” सविस्तार व्याख्या कीजिए।

“It was Dupleix who had first showed the way of intervening in disputes of the Indian rulers and thereby acquiring political control over vast territories a technique which was later perfected by the English East India Company.” Elaborate. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 63. 1857 के विद्रोह को एक लम्बे समय तक बंगाल की सेना के भारतीय सिपाहियों का गदर मात्र समझा जाता रहा। उसके कारणों की खोज केवल सेना के असन्तोष के रूप में ही न करके वरन् उस मूलभूत सामाजिक और आर्थिक परिवर्तन की लम्बी प्रक्रिया में की जानी चाहिए जिसने कृषक समुदायों को परेशान कर दिया। विवेचना कीजिए।

For long, the Revolt of 1857, has been mistaken to be a mere mutiny of the Indian sepoys in the Bengal army. However, its causes need to be searched for not only in the dissatisfaction of the army, but in a long drawn process of fundamental social and economic change that upset the peasant communities. Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 64. क्या आपके मतानुसार भारत में 1857 से पूर्व हुआ 1855-56 का संथाल हूल (विद्रोह) सबसे प्रभावशाली जनजातीय आन्दोलन था? 

Do you feel that the Santhal Hool (rebellion) 1855-56, was the most effective tribal movement in pre-1857 India? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 65. अपने आरम्भिक काल में राजनीतिक व्यवहार की दृष्टि से भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस कभी भी एक आमूल परिवर्तनवादी संगठन नहीं रहा, साथ ही संस्थापकों ने कांग्रेस की स्थापना में ए.ओ. ह्यूम को भी शामिल किया था। क्या ये तथ्य इस बात की पुष्टि करते हैं कि कांग्रेस की स्थापना एक ‘सुरक्षा वाल्व’ के रूप में की गई थी? स्पष्ट कीजिए।

In its political behaviour the Indian National Congress in its early career was never a radical organisation, besides the founders of the Congress involved A.O. Hume in their project. Do these facts verify that the Congress was founded as a ‘Safety valve’? Explain. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 66. क्या आप इस तथ्य से सहमत हैं कि असहयोग आन्दोलन की परोक्ष असफलता तथा राष्ट्रवादी परिदृश्य पर छायी उदासी ने क्रान्तिकारी गतिविधियों के लिए परिस्थितियों का निर्माण किया? विवेचना कीजिए।

Do you agree with the fact that the virtual failure of the Non-Cooperation Movement and the gloom that descended on the nationalist scene, created conditions for revolutionary activities? Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 67. योजना को उस शक्तिशाली औज़ार के रूप में देखा गया जिसके उपयोग से क्षेत्रीय असमानता को समाप्त किया जा सकता था। परीक्षण कीजिए। 

Planning was seen as a powerful instrument that could be used to remove regional inequality. Examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 68. “भारतीय राजनीति के विभाजित तथा विवादास्पद क्षेत्र में गाँधीजी अपने लिए एक मध्यवर्ती स्थिति का दावा कर सके क्योंकि उन्होंने किसी को अलग नहीं किया बल्कि युक्तिपूर्वक नरमपंथियों के लक्ष्य को गरमपंथियों के साधनों से जोड़ दिया।” विवेचना कीजिए।

“In the divided and contestable space of Indian politics, Gandhiji could claim for himself a centrist position because he alienated neither and tactically combined the goal of the moderates with the means of the extremists.” Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 69. “भारतीय स्वतंत्रता के पश्चात् भारत-चीन सम्बन्ध बहुत गरमजोशी के साथ शुरू हुए, परन्तु आने वाले वर्षों में भारत को चीनी आक्रामकता के कड़वे अनुभव का सामना करना पड़ा।” सविस्तार व्याख्या कीजिए।

“After Indian Independence India-China relations started on a high note, but during the course of the coming years India had to face a bitter experience due to the Chinese aggression.” Elaborate. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 70. “भाषाई आधार पर राज्यों का पुनर्गठन राष्ट्रीय सुदृढ़ीकरण तथा एकीकरण का प्रमुख पहलू था।” टिप्पणी कीजिए।

“The Reorganisation of the States on the basis of language was a major aspect of national consolidation and integration.” Comment. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 71. “टीपू सुल्तान मैसूर में, महत्त्वाकांक्षी भूभागीय इरादों वाला, एक शक्तिशाली केन्द्रीकृत एवं सैन्यीकृत राज्य के निर्माण का प्रयास कर रहा था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Tipu Sultan was trying to build in Mysore a strong centralised and militarised state, with ambitious territorial designs.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 72. “स्वतंत्रता प्राप्त हो जाने पर ही, जब आर्थिक विकास एक सजग एवं निरंतर अपनाई गई नीति बनी, रेलवे ने भारतीय अर्थव्यवस्था के रूपान्तरण में सहायक हो सकने की अपनी क्षमता का बोध करना आरम्भ किया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Not until independence, when economic development became a conscious and pursued policy, did the Railways begin to realize their potential for assisting in the transformation of the Indian economy.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 73. “तर्कवाद एवं धार्मिक सार्वभौमवाद सुधार आन्दोलनों को ज्ञापित करने वाली दो महत्त्वपूर्ण बौद्धिक कसौटियाँ थीं।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Two important intellectual criteria which informed the reform movements were rationalism and religious universalism.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 74. “कोल विद्रोह मुख्यतः छोटानागपुर के जनजातीय निवासियों का गैर-जनजातीय अधिवासियों एवं सेवारत-व्यक्तियों के विरुद्ध युद्ध था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“The Kol Insurrection was mainly a war of the tribal inhabitants of Chotanagpur against the non-tribal settlers and service-holders.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 75. “क्रिप्स मिशन निरन्तर मुसीबतों से ग्रस्त रहा, तथा अन्ततः विफल हो गया।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

“The Cripps Mission was plagued throughout, and ultimately torpedoed.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 76. अपवहन सिद्धान्त कहाँ तक उपनिवेशवाद की राष्ट्रवादी समालोचना का केन्द्र-बिन्दु था? समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए। 

How far was the drain theory a focal point of nationalist critique of colonialism? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 77. भारत में पश्चिमी शिक्षा को लागू करवाए जाने के लिए प्रयासरत शक्तियों का परीक्षण कीजिए। ईसाई धर्म-प्रचारकों द्वारा इसके लिए डाले गए दबाव का विश्लेषण कीजिए। 

Examine the forces at work for the introduction of western education in India. Analyse the thrust given to it by the Christian Missionaries. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 78. क्या आप इस मत से सहमत हैं कि कर्नाटक में आंग्ल-फ्रांसीसी संघर्ष ने दक्षिण भारत के प्रान्तीय क्षत्रपों की आन्तरिक अवनति को प्रदर्शित किया?

Do you subscribe to the view that the Anglo-French tussle in Carnatic demonstrated the internal decay of the provincial chieftains of South India? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 79. बंगाल में स्वदेशी आन्दोलन की प्रमुख प्रवृत्तियों की आप किस प्रकार व्याख्या करेंगे? 

How would you explain the major trends of the Swadeshi Movement in Bengal? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 80. क्या यह कहना न्यायोचित है कि 1935 के गवर्नमेंट ऑफ इंडिया ऐक्ट में सभी ब्रेक्स थे, परन्तु कोई इंजन नहीं था?

Is it justified to say that the Government of India Act of 1935 had all brakes, but no engine? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 81. विधवा पुनर्विवाह आन्दोलन भारतीय स्त्रियों के प्रति सामाजिक सरोकार उत्पन्न करने में कहाँ तक प्रभावशाली रहा?

How far was the widow remarriage movement effective in arousing social concern for Indian women? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 82. भारत छोड़ो आन्दोलन को एक ‘स्वतःस्फूर्त क्रान्ति’ के रूप में क्यों चरित्रान्कित किया गया? क्या इसने भारतीय स्वतंत्रता की प्रक्रिया को तीव्रता प्रदान की?

Why is the Quit India Movement characterised as a ‘Spontaneous Revolution’? Did it accelerate the process of Indian independence? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 83. भारत की स्वतंत्रता के लिए संघर्ष में सुभाष चन्द्र बोस की भूमिका का मूल्यांकन कीजिए। 

Assess the role of Subhas Chandra Bose in India’s struggle for independence. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 84. सामुदायिक विकास कार्यक्रम एवं पंचायती राज के प्रारम्भ किए जाने से ग्रामीण भारत के कल्याण को प्रोत्साहन कैसे मिला है?

How did the introduction of the Community Development Programme and Panchayati Raj promote welfare of rural India? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 85. “प्लासी का युद्ध (1757) ने इस तरह से भारत में इंग्लिश ईस्ट इण्डिया कम्पनी की राजनीतिक सर्वोच्चता की शुरुआत को चिह्नित किया था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“The Battle of Plassey (1757) thus marked the beginning of political supremacy of the English East India Company in India.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 86. “भूमि के भूमिधर कृषकों के हाथों से अखेतिहर ज़मींदारों के हाथों में पहुँच जाने से कृषिक क्षेत्रों में वर्गों का वर्धमान ध्रुवीकरण पैदा कर दिया था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“The passing of the land from the hands of the peasant proprietors into the hands of non-cultivating landlords brought about increasing polarization of classes in agrarian areas.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 87. “19वीं शताब्दी में, औपनिवेशिक संस्कृति और विचारधारा के अनधिकार प्रवेश की चुनौती का मुकाबला करने के लिए, परम्परागत संस्थाओं को अनुप्राणित करने का और पारंपरिक संस्कृति की अंतःशक्ति को प्राप्त करने का एक प्रयास किया गया था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“Faced with the challenge of the intrusion of colonial culture and ideology, an attempt to reinvigorate traditional institutions and to realize the potential of traditional culture developed during the nineteenth century.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 88. “पैतृकवादी हितैषिता की एक विचारधारा साथ में न्यासिता की बात और स्व-शासन के लिए प्रशिक्षण ने राज के वास्तविक स्वरूप को, जो कि निहायती श्वेत और निरंकुश था, कुछ-कुछ ढके रखा था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“An ideology of paternalistic benevolence, occasionally combined with talk of trusteeship and training towards self-government, thinly veiled the realities of a Raj uncompromisingly white and despotic.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 89. “राज्यों के पुनर्गठन ने निस्संदेह भाषाई विवादों से संबंधित सभी समस्याओं का हल नहीं निकाला था।” समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

“States’ reorganization did not, of course, resolve all the problems relating to linguistic conflicts.” Critically examine. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 90. क्या मालाबार में मोपला विद्रोह ज़मींदार विरोधी और विदेश विरोधी असंतोष की एक अभिव्यक्ति था? चर्चा कीजिए।

Was the Moplah Rebellion in Malabar an expression of anti-landlord and anti-foreign discontent? Discuss. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 91. स्वतंत्रता के पश्चात् भारत के विभिन्न भागों में दलित आन्दोलनों में विभिन्न प्रवृत्तियों का विश्लेषण कीजिए।

Analyse various trends in Dalit Movements in various parts of post-independent India. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 92. क्या द्वैध शासन (1919) भारतीयों की राष्ट्रीय भावनाओं को संतुष्ट कर पाया था? 

Could Dyarchy (1919) satisfy the national sentiments of the Indians? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 93. विश्व युद्ध I और II के बीच भारतीय राष्ट्रीय आन्दोलन में समाजवादी विचारधाराओं के विभिन्न स्वरूपों की संवृद्धि को स्पष्ट कीजिए।

Underline the growth of various forms of Socialist ideologies in the Indian National Movement between World Wars I and II. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 94. भारत में 1947 और 1960 के दशक के आरम्भ के बीच भूमि सुधारों के विकास की रूपरेखा प्रस्तुत कीजिए।

Trace the development of land reforms in India between 1947 and early 1960’s. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 95. 19वीं शताब्दी भारत में प्राच्यवादी-आंग्लवादी विवाद का क्या महत्त्व था? विश्लेषण कीजिए।

What was the significance of Orientalist-Anglicist controversy in nineteenth century India? Analyse. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 96. क्या आप असहयोग आन्दोलन के स्थगन को एक “राष्ट्रीय विपत्ति” मानते हैं?

Do you consider the suspension of the Non-Cooperation Movement a “national calamity”? [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 97. 1930 तथा 1940 के दशकों में विभाजन की राजनीति में विभिन्न घुमावों तथा मरोड़ों का समालोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

Critically examine the turns and twists in the politics of partition in the 1930’s and 1940’s. [20 Marks, 300 Words]

प्रश्न 98. क्या नरमपंथियों के तरीकों और नीतियों को ‘राजनीतिक भिक्षावृत्ति’ की संज्ञा दी जा सकती है?

Can methods and policies of the moderates be referred to as ‘political mendicancy’? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 99. उन्नीसवीं शताब्दी के उत्तरार्द्ध में महत्त्वपूर्ण सामाजिक मुद्दों के प्रति जागरूकता पैदा करने में समाचार-पत्रों की भूमिका का आकलन कीजिए।

Assess the role of press in arousing awareness on important social issues in the second half of the nineteenth century. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 100. पंजाब के समामेलन की ओर ले जाने वाली ब्रिटिश साम्राज्यीय शक्ति के प्रमुख विचारों को रेखांकित कीजिए। 

Underline the major considerations of the British imperial power that led to the annexation of Punjab. [10 Marks, 150 Words]

"www.educationias.in" एक अनुभव आधारित पहल है जिसे राजेन्द्र मोहविया सर ने UPSC CSE की तैयारी कर रहे विद्यार्थियों के लिए मार्गदर्शन देने के उद्देश्य से शुरू किया है। यह पहल विद्यार्थियों की समझ और विश्लेषणात्मक कौशल को बढ़ाने के लिए विभिन्न कोर्स प्रदान करती है। उदाहरण के लिए, सामान्य अध्ययन और इतिहास वैकल्पिक विषय से संबंधित टॉपिक वाइज मटेरियल, विगत वर्षों में पूछे गए प्रश्नों का मॉडल उत्तर, प्रीलिम्स और मेन्स टेस्ट सीरीज़, दैनिक उत्तर लेखन, मेंटरशिप, करंट अफेयर्स आदि, ताकि आप अपना IAS बनने का सपना साकार कर सकें।

Leave a Comment

Translate »
error: Content is protected !!
www.educationias.in
1
Hello Student
Hello 👋
Can we help you?
Call Now Button