5/5 - (1 vote)

विश्व का भूगोल – दैनिक उत्तर लेखन प्रश्न

प्रश्न 1. प्राथमिक चट्टानों की विशेषताओं एवं प्रकारों का वर्णन कीजिए। 

Describe the characteristics and types of primary rocks. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 2. समुद्री सतह के तापमान में वृद्धि क्या है? यह उष्णकटिबंधीय चक्रवातों के निर्माण को कैसे प्रभावित करता है?  

What is sea surface temperature rise? How does it affect the formation of tropical cyclones? [10 Marks, 150 Words] 

प्रश्न 3. मलय प्रायद्वीप में उपनिवेशन उन्मूलन प्रक्रम में सन्निहित क्या-क्या समस्याएँ थीं? 

What problems were germane to the decolonization process in the Malay Peninsula? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 4. ‘नासा’ का जूनो मिशन पृथ्वी की उत्पत्ति एवं विकास को समझने में किस प्रकार सहायता करता है? 

How does the Juno Mission of NASA help to understand the origin and evolution of the Earth? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 5. “प्रतिकूल पर्यावरणीय प्रभाव के बावजूद, कोयला खनन विकास के लिए अभी भी अपरिहार्य है।” विवेचना कीजिए। 

“In spite of adverse environmental impact, coal mining is still inevitable for development.” Discuss. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 6. वैश्विक तापन का प्रवाल जीवन तंत्र पर प्रभाव का, उदाहरणों के साथ, आकलन कीजिए। 

Assess the impact of global warming on the coral life system with examples. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 7. मैंग्रोवों के रिक्तीकरण के कारणों पर चर्चा कीजिए और तटीय पारिस्थितिकी का अनुरक्षण करने में इनके महत्त्व को स्पष्ट कीजिए। 

Discuss the causes of depletion of mangroves and explain their importance in maintaining coastal ecology. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 8. हिमालय क्षेत्र तथा पश्चिमी घाटों में भू-स्खलनों के विभिन्न कारणों का अंतर स्पष्ट कीजिए। 

Differentiate the causes of landslides in the Himalayan region and Western Ghats. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 9. परि-प्रशान्त क्षेत्र के भू-भौतिकीय अभिलक्षणों का विवेचन कीजिए।  

Discuss the geophysical characteristics of Circum-Pacific Zone. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 10. मरुस्थलीकरण के प्रक्रम की जलवायविक सीमाएँ नहीं होती हैं। उदाहरणों सहित औचित्य सिद्ध कीजिए। 

The process of desertification does not have climatic boundaries. Justify with examples. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 11. वर्तमान में लौह एवं इस्पात उद्योगों की कच्चे माल के स्रोत से दूर स्थिति का उदाहरणों सहित कारण बताइए। 

Account for the present location of iron and steel industries away from the source of raw material, by giving examples. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 12. शहरी भूमि उपयोग के लिए जल निकायों से भूमि-उद्धार के पर्यावरणीय प्रभाव क्या हैं? उदाहरणों सहित समझाइए। 

What are the environmental implications of the reclamation of water bodies into urban land use? Explain with examples. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 13. 2021 में घटित ज्वालामुखी विस्फोटों की वैश्विक घटनाओं का उल्लेख करते हुए क्षेत्रीय पर्यावरण पर उनके द्वारा पड़े प्रभाव को बताइए। 

Mention the global occurrence of volcanic eruptions in 2021 and their impact on regional environment. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 14. दलहन की कृषि के लाभों का उल्लेख कीजिए जिसके कारण संयुक्त राष्ट्र के द्वारा वर्ष 2016 को अन्तर्राष्ट्रीय दलहन वर्ष घोषित किया गया था। 

Mention the advantages of the cultivation of pulses because of which the year 2016 was declared as the International Year of Pulses by the United Nations. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 15. हिमांक-मंडल (क्रायोस्फ़ेयर) वैश्विक जलवायु को किस प्रकार प्रभावित करता है?  

How does the cryosphere affect global climate? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 16. ‘बादल फटने’ की परिघटना क्या है? व्याख्या कीजिए। 

What is the phenomenon of ‘cloudbursts’? Explain. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 17. ‘मेंटल प्लूम’ को परिभाषित कीजिए और प्लेट विवर्तनिकी में इसकी भूमिका को स्पष्ट कीजिए। 

Define mantle plume and explain its role in plate tectonics. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 18. समुद्री पारिस्थितिकी पर ‘मृतक्षेत्रों’ (डैड ज़ोन्स) के विस्तार के क्या-क्या परिणाम होते हैं? 

What are the consequences of spreading of ‘Dead Zones’ on marine ecosystem? [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 19. उष्णकटिबंधीय देशों में खाद्य सुरक्षा पर जलवायु परिवर्तन के परिणामों की विवेचना कीजिए।

Discuss the consequences of climate change on the food security in tropical countries. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 20. आज विश्व ताजे जल के संसाधनों की उपलब्धता और पहुँच के संकट से क्यों जूझ रहा है?

Why is the world today confronted with a crisis of availability of and access to freshwater resources? [10 Marks, 150 Words] 

प्रश्न 21. फियॉर्ड कैसे बनते हैं? वे दुनिया के कुछ सबसे सुरम्य क्षेत्रों का निर्माण क्यों करते हैं?

How are the fjords formed? Why do they constitute some of the most picturesque areas of the world? [10 Marks, 150 Words] 

प्रश्न 22. दक्षिण-पश्चिम मानसून भोजपुर क्षेत्र में ‘पुरवैया’ (पूर्वी) क्यों कहलाता है? इस दिशापरक मौसमी पवन प्रणाली ने क्षेत्र के सांस्कृतिक लोकाचार को कैसे प्रभावित किया है?

Why is the South-West Monsoon called ‘Purvaiya’ (easterly) in Bhojpur Region? How has this directional seasonal wind system influenced the cultural ethos of the region? [10 Marks, 150 Words] 

प्रश्न 23. ‘दक्कन ट्रैप’ की प्राकृतिक संसाधन-सम्भावनाओं की चर्चा कीजिए। 

Discuss the natural resource potentials of ‘Deccan Trap’. [10 Marks, 150 Words]

प्रश्न 24. समुद्री धाराओं को प्रभावित करने वाली शक्तियाँ कौन सी हैं? विश्व के मत्स्य उद्योग में इनके योगदान का वर्णन करें। 

What are the forces that influence ocean currents? Describe their role in fishing industry of the world. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 25. रबर उत्पादक देशों के वितरण का वर्णन करते हुए उनके द्वारा सामना किए जाने वाले प्रमुख पर्यावरणीय मुद्दों को इंगित कीजिए। 

Describing the distribution of rubber producing countries, indicate the major environmental issues faced by them. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 26. अंतर्राष्ट्रीय व्यापार में जलसंधि व स्थलसंधि के महत्त्व का उल्लेख कीजिए। 

Mention the significance of straits and isthmus in international trade. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 27. क्षोभमंडल वायुमंडल का एक महत्त्वपूर्ण परत है जो मौसम प्रक्रियाओं को निर्धारित करता है। कैसे? 

Troposphere is a very significant atmospheric layer that determines weather processes. How? [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 28. विश्व की प्रमुख पर्वत श्रृंखलाओं के संरेखण का संक्षिप्त उल्लेख कीजिए तथा उनके स्थानीय मौसम पर पड़े प्रभावों का सोदाहरण वर्णन कीजिए।

Briefly mention the alignment of major mountain ranges of the world and explain their impact on local weather conditions, with examples. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 29. आर्कटिक की बर्फ़ और अंटार्कटिक के ग्लेशियरों का पिघलना किस तरह अलग-अलग ढंग से पृथ्वी पर मौसम के स्वरूप और मनुष्य की गतिविधियों पर प्रभाव डालते हैं? स्पष्ट कीजिए। 

How do the melting of the Arctic ice and glaciers of the Antarctic differently affect the weather patterns and human activities on the Earth? Explain. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 30. विश्व में खनिज तेल के असमान वितरण के बहुआयामी प्रभावों की विवेचना कीजिए। 

Discuss the multi-dimensional implications of uneven distribution of mineral oil in the world. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 31. नदियों को आपस में जोड़ना सूखा, बाढ़ और बाधित जल-परिवहन जैसी बहु-आयामी अन्तर्सम्बन्धित समस्याओं का व्यवहार्य समाधान दे सकता है। आलोचनात्मक परीक्षण कीजिए।

The interlinking of rivers can provide viable solutions to the multi-dimensional inter-related problems of droughts, floods and interrupted navigation. Critically examine. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 32. जल प्रतिबल (वाटर स्ट्रैस) का क्या मतलब है? भारत में यह किस प्रकार और किस कारण प्रादेशिकतः भिन्न-भिन्न है? 

What is water stress? How and why does it differ regionally in India? [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 33. पर्वत पारिस्थितिकी तंत्र को विकास पहलों और पर्यटन के ऋणात्मक प्रभाव से किस प्रकार पुनःस्थापित किया जा सकता है? 

How can the mountain ecosystem be restored from the negative impact of development initiatives and tourism? [15 Marks, 250 Words] 

प्रश्न 34. महासागर धाराएँ और जल राशियाँ समुद्री जीवन और तटीय पर्यावरण पर अपने प्रभावों में किस-किस प्रकार परस्पर भिन्न हैं? उपयुक्त उदाहरण दीजिए। 

How do ocean currents and water masses differ in their impacts on marine life and coastal environment? Give suitable examples. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 35. महासागरीय लवणता में विभिन्नताओं के कारण बताइए तथा इसके बहु-आयामी प्रभावों की विवेचना कीजिए। 

Account for variations in oceanic salinity and discuss its multi-dimensional effects. [15 Marks, 250 Words] 

प्रश्न 36. पेट्रोलियम रिफाइनरियाँ आवश्यक रूप से कच्चा तेल उत्पादक क्षेत्रों के समीप अवस्थित नहीं हैं, विशेषकर अनेक विकासशील देशों में। इसके निहितार्थों को स्पष्ट कीजिए। 

Petroleum refineries are not necessarily located nearer to crude oil producing areas, particularly in many of the developing countries. Explain its implications. [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 37. मानसून एशिया में रहने वाली संसार की 50 प्रतिशत से अधिक जनसंख्या के भरण-पोषण में सफल मानसून जलवायु को क्या अभिलक्षण समनुदेशित किए जा सकते हैं? 

What characteristics can be assigned to monsoon climate that succeeds in feeding more than 50 percent of the world population residing in Monsoon Asia? [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 38. ऑरोरा ऑस्ट्रेलिस और ऑरोरा बोरियालिस क्या हैं? ये कैसे उत्प्रेरित होते हैं? 

What are aurora australis and aurora borealis? How are these triggered? [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 39. द्विस्टर क्या है? मेक्सिको की खाड़ी के आसपास के क्षेत्रों में अधिकतर द्विस्टर क्यों देखे जाते हैं?  

What is a twister? Why are the majority of twisters observed in areas around the Gulf of Mexico? [15 Marks, 250 Words]

प्रश्न 40. सिन्धु जल संधि का एक विवरण प्रस्तुत कीजिए तथा बदलते हुए द्विपक्षीय संबंधों के संदर्भ में उसके पारिस्थितिक, आर्थिक एवं राजनीतिक निहितार्थों का परीक्षण कीजिए।

Present an account of the Indus Water Treaty and examine its ecological, economic and political implications in the context of changing bilateral relations. [15 Marks, 250 Words]

"www.educationias.in" is an experience-based initiative launched by Rajendra Mohwiya Sir with the aim of guiding students preparing for the UPSC Civil Services Examination (CSE). This initiative offers a range of courses designed to enhance students’ understanding and analytical skills. For example, it provides topic-wise material for General Studies and History Optional, model answers to previous years’ questions, Prelims and Mains test series, daily answer writing practice, mentorship, and current affairs support—so that you can turn your dream of becoming an IAS officer into reality.

Leave a Comment

Translate »
error: Content is protected !!
www.educationias.in
1
Hello Student
Hello 👋
Can we help you?
Call Now Button